درمان واژینیسم

واژنیسم یا درد جنسی و هیپنوتیزم درمانی (هیپنوتراپی)

واژنیسم یا درد جنسی را به معنی مقاربت دردناک میتوان تعریف نمود.

واژینیسم، درد پنهان بسیاری از زنان و دختران ایرانی است. به علت عدم آگاهی‌ در جامعه، شخص مبتلا، واژینیسم را به صورت نقصی تلقی‌ می‌کند که فقط خود به آن‌ دچار است و مدام خود را برای آن‌ سرزنش می‌کند. واژینیسم یک مشکل جسمی‌ – روانی‌ است. یعنی‌ به دلایلی از جمله آموزش‌های بازدارنده و سختگیرانه جنسی‌، تصور اشتباهی از س.ک.س، طی‌ سالیان دراز در شخص شکل می‌گیرد. این تصورات غلط، نهایتا در هنگام نزدیکی‌ منجر به اسپاسم عضلات واژن و در نتیجه درد و سوزش شدید و ممانعت از ادامه س.ک.س میشود. اسپاسم عضلات، کاملا به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌‌افتاد و شخص قادر نیست آن‌ را کنترل کند یا جلوی آن‌ را بگیرد.

در حقیقت واژینیسم، واکنش طبیعی شخص مبتلا، به ورود هر جسم خارجی‌ به واژن است. همهٔ ما وقتی‌ انگشتی رو می بینیم که به طرف چشممون داره میاد خودمون رو عقب میکشیم و به نحوی واکنش نشون میدیم، در مورد شخص مبتلا به واژینیسم هم، این موضوع صادق است. به این ترتیب خانمی که تجربهٔ نزدیکی‌ دردناک (یا ورود جسمی‌ به واژن) داشته، وقتی‌ که تلاش میکنه که جسمی‌ رو وارد واژن خود کند، عضلات واژن به طور خودکار، برای جلوگیری از درد واکنش نشان میدهند، بدون اینکه عمدی از جانب شخص در کار باشد. بنابراین اسپاسم عضلات همان چیزی است که موجب درد میشود.

بنابراین واژینیسم ( انقباض غیرارادی مهبل ) یا واژینیسموس عبارت است از انقباض عضلات اطراف واژن. این واکنش کاملا غیرارادی بوده و مانع از ورود هر جسم خارجی حتی انگشت یا تامپون به مهبل می شود. هر گونه تلاش برای دخول موجب دردهای شدید می شود. واژینیسم اغلب علت روانی دارد. دردهای مهبلی در حین دخول یا تلاش برای دخول نه تنها مانع هر گونه دخول می شود بلکه منجر به دور باطلی می گردد که از ترس از درد و انقباض غیرارادی شروع و به درد شدید و عدم دخول ختم می شود. در صورت تشخیص به موقع، درمان آن در بیماران مشتاق به بهبودی امکان پذیر است.

زنان مبتلا به واژینیسم ممکن است به صورت خود اگاه مایل به نزدیکی باشند ولی ناخود آگاه مایلند مانع از ورود آلت تناسلی مرد به داخل بدنشان شوند. زنانی که تعارضات روانی – جنسی دارند ممکن است آلت مردانه را همچون یک اسلحه بپندارند. در برخی موارد درد یا پیش بینی درد در اولین آمیزش سبب واژینیسم میشود. پزشکان اغلب متوجه شده اند که بیشتر این بیماران درمحیط های خشک و مذهبی افراطی بارآمده اند که در آنها مسائل جنسی با گناه ارتباط داده می شود. در برخی موارد نیز واژینیسم بازتاب نامطلوب بودن روابط است.

علل واژینیسم

واژینیسم می تواند علل گوناگون داشته باشد از جمله: عفونت مهبلی؛ عدم لزجی مهبل؛ پرده بکارت بسیار ضخیم در دهانه مهبل؛ زایمان؛ رادیوتراپی به عنوان درمان سرطان دهانه رحم؛فقدان آموزش جنسی، آموزش جنسی سختگیرانه، ترس شدید یا شرم از روابط جنسی، کثیف انگاشتن روابط جنسی.

انواع واژینیسم

اولیه: که هر گونه دخول برای اولین بار را غیرممکن می سازد. ثانویه: که پس از دوران طولانی روابط جنسی بدون درد و معمولا بعد از یک تجربه ناخوشایند جسمی یا روانی ایجاد می شود. واژینیسم همراه با عدم خونریزی ماهیانه نشانه‌ای است بر مهبل بسیار تنگ که در صورت تشخیص صحیح به اسانی قابل درمان است.

باورهای غلط درباره واژینیسم

۱. واژینیسموس خود به خود از بین می رود.

واژینیسموس به خودی خود بهبود نمی یابد. هر چه درمان زودتر آغاز شود، نزدیکی بدون درد سریعتر حاصل خواهد شد. البته ‎واژینیسموس کاملا قابل درمان است و حتی زنانی که دهها سال با این مشکل دست به گریبان بوده اند هم درمان کامل شده اند.

۲.‎ زنانی که واژینیسموس دارند از نظر فعالیت جنسی بسیار سردند.

سرد بودن به معنای بی پاسخ گذاشتن تحریکات جنسی است. بیشتر زنانی که واژینیسموس دارند به تحریکات جنسی پاسخ داده و عمیقا آرزومند عشقبازی هستند. طبیعی است که وقتی آمیزش غیرممکن و یا با ناراحتی همراه است، این زنان شروع به اجتناب از نزدیکی نمایند.

۳. اگر ما فقط کمی سفت و سخت تر تلاش کنیم و به طور مداوم نزدیکی کنیم، بالاخره انجام خواهد شد.

استمرار در تلاش برای دخول در نزدیکی های دردناک فقط شرایط را بدتر می کند نه بهتر. اعمال زور به درمان ‎واژینیسموس کمک نمی کند. اگر در هنگام نزدیکی درد دارید، آن را متوقف کرده و به دنبال درمان باشید.

۴. خوردن ویتامین های مخصوص، شل کردن عضلات و تمدد اعصاب، نوشیدن شراب، تماشای فیلم های غیراخلاقی و یا گوش دادن به توصیه های این و آن باعث مداوای ‎واژینیسموس می شود.

هیچ یک از این موارد به تنهایی نمی تواند ‎واژینیسموس را درمان کند. شل کردن عضلات و تمدد اعصاب، ورزش منظم و تغذیه سالم همگی در بازیابی سلامت کلی فرد مهم هستند اما هیچ کدام ‎واژینیسموس را درمان نمی کنند. همچنین تماشای فیلم های غیراخلاقی نیز هیچ گونه کمکی به ‎واژینیسموس نمی نماید.

۵. اصولا رابطه جنسی آزار دهنده است.

رابطه جنسی قرار نیست آزاردهنده باشد. در اولین تجربه شاید کمی ناراحتی ایجاد شود اما داشتن درد مداوم طبیعی نیست و باید مورد معالجه قرار گیرد.

۶. شوهر من برای من بیش از حد بزرگ است.

گرچه به نظر می رسد که بزرگ بودن آلت تناسلی مرد می تواند نزدیکی را بسیار دشوار کند، اما اندازه آن هیچ ربطی به ‎واژینیسموس ندارد. در ‎واژینیسموس عضلات واژن بدون اراده شما سفت می شوند، بنابراین هیچ فضایی برای ورود آلت تناسلی مرد وجود ندارد. واژن تمام زنان بدون توجه به سایز آنها گنجایش آلت کاملا بزرگ مردان را دارد.

۷. درمانی برای ‎واژینیسموس وجود ندارد.

این نظر کاملا اشتباه است. ‎واژینیسموس قطعا قابل درمان است.

۸. درمان ‎واژینیسموس مستلزم صرف هزینه گزافی است.

درمان واژینیسموس هزینه زیادی در بر ندارد. می توان از طریق گرفتن آگاهی و آموزش های لازم با صرف هزینه مالی اندک آن را درمان کرد.

۹. عمل جراحی مشکل را حل خواهد کرد.

هیچ عمل جراحی برای مداوای ‎واژینیسموس وجود ندارد. مداوای موفقیت آمیز انجام یک برنامه سر راست را طلب می کند. در موارد بسیار نادر، ممکن است زنی دارای پرده بکارت ضخیم یا سختی باشد که نیاز به جراحی کوچکی برای تصحیح آن باشد. اما این موارد استثنا است.

۱۰. تمام زنانی که ‎واژینیسموس دارند، در گذشته مورد خشونت جنسی قرار گرفته اند.

دلایل فیزیکی و احساسی متعددی برای ‎واژینیسموس وجود دارد که قربانی خشونت جنسی بودن فقط یکی از آنهاست. اغلب زنانی که ‎واژینیسموس دارند پیشینه زندگی شان عاری از خشونت های جنسی است.

اسکرول به بالا