درمان خود ارضایی

عوامل ترک خود ارضایی

1-آگاهی از عوارض و آسیب های ناگوار آن .

2-تصمیم بر ترک و تقویت اراده .

3-از بین بردن زمینه های آن ؛مانند؛ دیدن و شنیدن عکس و مطالب شهوت زا و ….

غریزه جنسى یک نیاز طبیعى است که به خاطر مصالحی در درون هر آدمى به ودیعت نهاده شده است.خود ارضایى یکى از اقسام انحرافات جنسى به شمار مى‏رود. در پیدایى آن علل مختلفى دخالت دارد مانند تحوّلات بلوغ، عوامل تحریک زا، عقده حقارت، مساعد نبودن محیط خانواده، معاشرت با منحرفان، ضعف ایمان و ناآگاهى از پیامدهاى خودارضایى.

استمنا و انحراف جنسى ضررهاى فراوانى را به دنبال دارد. مى تواند وضع روانى و جنسى نوجوان را از حالت طبیعى خارج کند . به اختلال نظم در مدار جنسى که علامت مهم آن ناتوانى جنسى است، دچار مى گردد . شخص مبتلا به این انحراف جنسى را از نظر روانى نیز دچار مشکل مى سازد; خداوند متعال مى فرماید:

«وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَـفِظُون * اِلاَّ عَلَى أَزْوَ جِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَـنُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ * فَمَنِ ابْتَغَى وَرَآءَ ذَ لِکَ فَأُولَـئِک هُمُ الْعَادُونَ; (مؤمنون، 5 ـ 7)

آن ها که دامان خود را از آلودگى به بى عفتى حفظ مى کنند، تنها آمیزش جنسى با همسران و کنیزانشان دارند که در بهره گیرى از آن ها ملامت نمى شوند.هر کسى غیر این طریق را طلب کند ،تجاوزگر است» .

از جمله عوارض آن عبارتند از؛افسردگی و بی حالی و ضعف بینایی ، ضعف قوای جسمانی ، آسیب دستگاه تناسلى و ناتوانى‏هاى جنسى و تولید مثل، بیماری هاى مقاربتى‏،عقیم شدن‏،کم خونى، کم اشتهایى و مشکلات گوارشى؛کم خوابى و اختلال در خواب؛ تنگى نفس؛ سر درد و سرگیجه؛پیدایش تغییرات در نخاع و ستون فقرات، ضعف حافظه، حواس پرتى و ناتوانى در تمرکز فکرى‏،اضطراب ،افسردگى‏، پرخاشگرى و بداخلاقى‏، یأس از زندگى‏،از بین رفتن خلاقیت‏ها، توانایى‏ها و سرکوب شدن استعدادها،عدم میل به تحصیل، مطالعه، تحقیقات علمى و فعالیت‏هاى فکرى، هوس باز و بى‏بند و بار شدن ،افت تحصیلى‏،بزهکارى و … .

تر ک و شروع دوباره ،  نشان از ضعف اراده است. بنابراین  باید در قدم اول اراده خود را تقویت کنید. عواملی در تقویت اراده موثرند مانند:

1ـ تمرکز بخشیدن به فعالیت های گوناگون.

2ـ توجه به عبادات به ویژه نماز که تمرین تمرکز فکر است.

3ـ پایان رسانیدن کارهای نیمه تمام.

4ـ تلقین مثبت:

همواره به خود این گونه تلقین کنید که اراده انجام این کار را دارید و شکست مفهومی ندارد. تلقین در ترک عادات نامطلوب و غلبه بر خودارضایی مؤثر است.

وقتی بخواهیم با عادت زشتی ستیزه کنیم، ابتدا باید نتایج نامطلوب آن را در نظر مجسّم سازیم، بعد منافعی را که در نتیجه ترک آن عاید می شود، در روح خود تصور کنیم، در نتیجه این عمل، هر بار که چنین نمایشی در روح خود می دهیم، بر آن تحریک یا وسوسه چیرگی یافته و لذت ترک آن را در خود احساس می کنیم. اگر تلقین به نفس را بلافاصه پیش از خواب اجرا کنیم، مؤثر تر از مواقع دیگر خواهد بود.

بنابراین باید خود را باور کنید . ترس و شکست را به خود راه ندهید. بدانید که اگر بخواهید می توانید. این جمله شعار نیست، بلکه در عمل نیز افراد زیادی توانسته اند بر عادات ناپسند غلبه کنند و به حال طبیعی برگردند.

راهکارهای عملی ترک:

روان شناسان مى‏گویند: براى ترک یک عادت بد، حتماً باید به سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشین عادت بد نمود. در مورد عادات بد جنسى باید درست در همان ساعاتى که انگیزه آن در مبتلایان تولید مى‏شود، به سراغ برنامه خاصى (مانند ورزش، تفریح، رفتن پیش دوستان  بیرون آمدن از خلوت و تنهایی) که براى چنین ساعاتى از قبل پیش بینى کرده‏اند بروند

اکنون که  به لطف خدا به زشتی این عمل پی برده اید ،عزم خود را جزم نمایید . دامن همت به کمر زده از نیرو و اراده جوانی استفاده کنید . به صورت جدی این عمل را ترک کنید .به این منظور:

1- سعی کنید همیشه پیش از خواب مثانه خود را تخلیه کنید. شب‏ها به خصوص غذایی سبک میل کنید.

2- هرگز شکم خود را بیش از حد معمول پر نکنید. اگر تا چند لقمه دیگر  جای دارید، از غذا دست بکشید.

3- از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان (به خصوص لباس زیر ) اجتناب ورزید

4-هرگز در حمام به طور کامل لخت نشوید.مثلا در حالی که هنوز زیر شلوار به پا دارید ،قسمت  فوقانی بدن خود را بشویید. از لیف و صابون زدن به اندام جنسی خود که باعث تحریک آن می شود بپرهیزید.مطمئن باشید صرف تماس آب وصابون با اندام جنسی بدون دست ورزی برای بهداشت آن کفایت می کند.

5- هرگز فکر گناه را به ذهن خود راه ندهید .  از تصور و تخیل امور جنسی و شهوانی سخت پرهیز کنید.

6- از خواندن، شنیدن، نگاه کردن به امور و تصاویر شهوت زا دوری کنید.

7- از خوردن مواد غذایی محرک مانند: خرما،پیاز، فلفل، تخم‏مرغ و غذاهای چرب اجتناب و یا به حداقل اکتفا نمایید.

8- از نگاه کردن و دست‏ورزی به اندام جنسی خود پرهیز کنید.

9- هرگز به رو نخوابید.

10- هیچ‏گاه تنها در یک مکان نباشید تا فرصت و زمینه گناه از بین برود.

12- برای تخلیه انرژی زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کنید.

13- هیچ‏گاه بیکار نباشید. همیشه برای مشغول ساختن خود به فعالیتی مطلوب و مثبت برنامه داشته باشید.

14- روزه بگیرید . حتی اگر روزه واجب به عهده ندارید ،روزه مستحبی بگیرید. اگر قادر نیستید، روزه تربیتی بگیرید، یعنی به کم ترین مقدار غذا و کم‏حجم‏ترین نوع غذاها اکتفا کنید. وعده غذایی خود را کم کنید.

15- هرگز به نامحرم نگاه نکنید، حتی اگر به ارتباط کلامی با آن ها مجبور باشید.

16- با جنس مخالف رفتار متکبرانه داشته باشید. هرگز با روی باز و نرمی با آن ها برخورد نکنید.

17- هرگاه افکار جنسی به ذهن شما حمله ور شد ، ذهن خود را  مثلاً با بستن یک کش به مچ دست خود و کشیدن و رها کردن آن از آن افکار منصرف کنید.  به خود هشدار دهید.

18- به بدی این  گناه و عواقب آن بیاندیشید  ،ولی  احساس گناه شما از این کار نباید به حدی باشد که در شما  ایجاد اضطراب مخل به سلامت روان کند.

19- به محض لغزش فوراً توبه کنید . هرگز از رحمت خدا مأیوس نباشید. رحمت خدا از گناه شما بزرگ تر است.

20- قرآن زیاد بخوانید و در معانی آیات آن تفکر کنید.

21-در مجالس مذهبی، دعا و توسل و موعظه زیاد شرکت کنید.

22- از کتبی که جنبه موعظه و بیدارگری قلبی دارد بهره بگیرید . مقید باشید در روز چند ساعت به مطالعه این‏گونه کتب بپردازید . برای مثال مجموعه کتاب‏های شهید دستغیب توصیه می‏شود به خصوص کتاب گناهان کبیره، قلب قرآن، ایمان، قلب سلیم و معاد و….

23- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و عیادت از نزدیکان و… پر کنید.

24-به معاد و قیامت فکر کنید.

25- ذکر لاحول ولا قوه الا باللَّه را زیاد بر زبان جاری سازید.

26- استمنا منافاتی با نماز خواندن ندارد . اگر باز هم وسوسه شدید با غسل و تیمم  حتما سعی کنید  عبادت‏های خود مانند نماز و روزه و…را  انجام دهید . این کار به نوبه خود تاثیر به سزایی در ترک این عمل دارد .

27-  از محیط های آلوده، و دوستان ناباب  و هر چیزی که زمینه ساز این عمل است ،دوری کنید . بیش تر وقت خود را در کتابخانه بگذرانید . بی‏علت در خیابان‏های آلوده پرسه نزنید .

28- بعد از موفقیت در ترک ، حتی به طور موقت ، خود را تشویق نمایید . مثلا اگر یک روز توانستید استمنا نکنید ، جایزه ای به خود بدهید ( مثلا یک بستنی یا هر چه که دوست دارید ) . اگر این مدت بیش تر شد ، این روند را ادامه دهید .

این راهکارها وقتی نتیجه می‏بخشد که هر چه دقیق‏تر به آن عمل شود. زمان نتیجه آن بستگی به شرایط و خصوصیات افراد دارد، ازاین‏رو پی‏گیر زمان نتیجه نباید بود. فقط انرژی شما صرف عمل به دستورها شود. مطمئن باشید با ترک کامل آن عوارض و آسیب های آن جبران خواهد شد.

اسکرول به بالا