5/5 - (1 امتیاز)

توضیحاتی درباره درمان سادیسم جنسی از زبان دکتر داوود نجفی توانا

یکی از انحرافات جنسی شایع در کنار مازوخیسم جنسی، سادیسم جنسی است. اغلب کسانی که اختلالات جنسی دارند به سختی متوجه آن می ‌شوند و تمایلات غیرطبیعی خود را طبیعی می دانند. در مرحله اول برای درمان سادیسم جنسی باید این اختلال در فرد تشخیص داده ‌شود. سپس با مراجعه به روان شناس یا روانپزشک با تجربه می‌تواند روند درمان را پیش بگیرند.

درمان سادیسم جنسی

سادیسم جنسی چیست؟

دیگر آزاری جنسی یا همان سادیسم جنسی از انواع انحرافات جنسی است که در آن فرد مبتلا از آزار رساندن به همسر خود حین سکس، آسیب فیزیکی و جسمی یا روانی، لذت می‌برد و گاهی به ارگاسم می ‌رسد. توجه داشته باشید که این آسیب تنها از نوع فیزیکی نیست.

بیشتر مردم به اشتباه تصور می کنند که سادیسم جنسی مواقعی صحت دارد که عملی مثل تجواز صورت بگیرد ولی الزاما اینطور نیست.

در سادیسم جنسی مسخره ‌کردن و تحقیرکردن طرف مقابل در صورتی که باعث ایجاد حس ناخوشایند ناخواسته در فرد شود، آسیب روانی محسوب می‌شود و سادیسم جنسی می باشد.

علائم سادیسم جنسی

از نشانه های اصلی دیگر آزاری جنسی هنگامی است که فرد از آزار جسمی یا روانی طرف مقابل در سکس لذت می ‌برد و به اوج لذت جنسی می ‌رسد. سادیسم جنسی هم می تواند همراه با اجازه همسر صورت بگیرد و یا اینکه بدون اجازه‌ ی او و در قالب تجاوز صورت بگیرد. در هر صورت زمانی که درد جسمانی یا روانی مطرح باشد نوعی سادیسم جنسی به حساب می آید. جالب است بدانید که حتی اگر آسیب دیدن همسر فرد مبتلا به سادیسم در تصورات فرد باشد هم نوعی دیگر از آزاری جنسی محسوب می‌ شود.

علت های ایجاد سادیسم جنسی

تا به حال علل خاصی برای ایجاد سادیسم جنسی تشخیص داده نشده است اما تئوری‌های مختلفی برای علت ایجاد آن مطرح شده که معمولا افرادی که دارای شرایط زیر هستند به سادیسم جنسی دچار خواهند شد:

عوارض و پیامدهای سادیسم جنسی

کسی که دچار سادیسم جنسی است اغلب در بخش های دیگر زندگی نیز قابلیت آزار دادن افراد را دارد. از طرفی بیشتر اشخاصی که مبتلا به سادیسم جنسی هستند، دچار افسردگی می شوند. توجه داشته باشید اگر این آزار جنسی درکان نشود ممکن است پیشرفت کند و بدتر شود و باعث تشدید افسردگی یا دیگر اختلالات روانی شود.

از دیگر پیامدهای سادیسم جنسی مورد آزار قرار دادن طرف مقابل است که ممکن است عوارض و خطراتی را به جای بگذارد. به معنای دیگر آسیب‌های جسمی وارد شده به طرف سالم رابطه، می‌تواند خطرناک و گاهی کشنده باشد. از طرفی دیگر تمامی این آزارها بر روی فرد اثرات روانی به جا خواهد گذاشت.

جذب شدن یکذسته از افراد به خلاف و کارهای ناهنجار یکی دیگر از اثراتی می باشد که دیگرآزاری جنسی ممکن است بر زندگی فرد داشته باشد، بهتر است آگاه باشید ارتباط بسیار نزدیکی بین جرم و جنایات و سادیسم جنسی وجود وجود دارد که در جامعه نیز قابل مشاهده است.

تشخیص سادیسم جنسی

افراد مبتلا به اختلال جنسی سادیسم به مدت 6 ماه و یا بیشتر، بر اساس یک الگوی تکرارشونده به همسر خود آسیب می‌رسانند. اغلب تشخیص این اختلال جنسی زمانی ممکن است که شخص تجربه ی داشتن تجاوز جنسی همراه با درد با حداقل چند نفر را داشته باشد، توجه داشته باشید داشتن سکس لذت بخش که دارای کمی درد باشد، عنوان اختلال سادیسم جنسی طبقه بندی نخواهد شد. زیرا داشتن رابطه جنسی بدون ایجاد درد عمدی جزو سادیسم جنسی محسوب نمی شود، مگر اینکه دردی را که فرد قربانی تجربه می کند، ناشی از برانگیختگی جنسی فرد مبتلا باشد.

روش درمان سادیسم جنسی

این دسته از افراد اغلب برای درمان اختلالی که به آن مبتلا هستند به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمی‌کنند. به هر حال زمانی که فرد با داشتن بیماری سادیسم جنسی به متخصص مراجعه می کند، مسیر درمان ممکن است شامل هر دو روش دارویی و سایکوتراپی یا روان‌درمانی است.

درمان روان شناختی شامل یافتن روش های سالم و بی خطر برای تحریک شدن و افزایش میل جنسی است. این درمان شامل پیدا کردن الگوهای مناسب با نهادینه کردن آنها در فرد است.

تجویز داروهای ضد افسردگی و غیره نیز از انجام رفتارهای ناگهانی و بدون فکر خودداری می کند که این روش جزو دسته ی درمان دارویی می باشد.

خدمات مرتبط:

درمان وسواس جنسی

درمان همجنسگرایی

درمان همجنس خواهی

درمان بی میلی جنسی

سادیسم جنسی (دیگر آزاری) و هیپنوتیزم درمانی (هیپنوتراپی):

بر خلاف مازوخیسم جنسی، که لذت جنسی از طریق آزار دیدن جنسی از سمت جنس مخالف حاصل می شود، سادیسم جنسی از طریق آزار رساندن جنسی به جنس مخالف لذت جنسی حاصل می گردد. تداوم رابطه این دو بستگی به مازوخیست بودن یکی و سادیست بودن دیگری دارد.

علل سادیسم جنسی همچون مازوخیسم است با این تفاوت که فرد سادیست با اعمال پرخاشگرانه که آن هم ریشه در افسردگی دارد به لذت جنسی می رسد.

درمان سادیسم جنسی همچون مازوخیسم جنسی بوسیله روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی امکان پذیر است.

سادیسم بدنی :

انحراف سادیسم واقعی یا سادیسم بدنی که افراد مبتلا به این نوع سادیسم ، کسب لذت و شعف جنسی را در تحمیل آزار و اذیت بدنی و ایجاد دردهای جسمی برای دیگران می بینند و این اعمال را بعضی اوقات حتی تا مرحله ی قتل و کشتار مرتکب می شوند . بعضی افراد با آزار و شکنجه و کشتن حیوانات به لذت جنسی می رسند .

سادیسم ذهنی :

حالتی است که شخص سادیک بجای اینکه به دیگران آزار و اذیت وارد کند ، صحنه های اعمال سادیسمی را در ذهن و تصور خود مجسم می کند و از آنها کسب لذت می کند .

سادیسم سمبولیک :

یک حالت انحرافی و غیر عادی روانی است که مبتلایان آن ، به جای وارد کردن زجر و شکنجه بدنی به دیگران ، کوشش می کنند با تحمیل حالات مخرب روانی مانند توهین و تحقیر کردن و پایمال کردن شخصیت افرادی که با آنها برخورد می کنند ، برای خود یک حالت ارضاء روانی ایجاد کنند .

در رابطه ی سادیستی_ مازوخیستی ، غالبا از وسایلی چون زنجیر ، شلاق ، وسایل لاستیکی و تجهیزات چرمی و تسمه ای و کفشهای پاشنه بلند استفاده می شود شلاق زدن و بانداژ شدن هم جزئی از این روابط است . در برخی از مناطق آمریکا و اروپا که چنین نیازهایی

وجود دارد ، فروشگاهها ، ابزار مناسبی برای چنین

تمایلاتی تدارک می بینند و مطبوعاتی هستند که آشکارا

آگهی دعوت به همکاری از فعالیت های سادومازوخیستی را چاپ می کنند .

ملاکهای تشخیصی سادیسم بر اساس DSM-IV :

وجود خیالپردازیهای برانگیزنده ی جنسی ،امیال جنسی یا رفتارهای برگشت کننده و شدید مربوط به اعمالی که شخص با انجام آنها از رنج روانی یا جسمی قربانی ، برانگیختگی جنسی بدست می آورد ، به مدت دست کم 6 ماه .

خیالپردازیها ، امیال جنسی یا رفتارها موجب پریشانی یا اختلال عمده ی بالینی در کارکرد اجتماعی ، شغلی یا سایر زمینه های مهم می شوند .